Zakup roweru to poważna inwestycja, która wymaga dokładnego przemyślenia sprawy. Nawet, jeśli nasze oczekiwania są już sprecyzowane i mamy już upatrzony konkretny model, pozostaje jeszcze niezwykle istotna kwestia – dobór rozmiaru ramy.

Rozmiar ramy ustalany jest poprzez pomiar długości odcinka łączącego koniec rury podsiodłowej ze środkiem osi suportu. Wielkość ramy może być opisana standardowo (S, M, L, XL) lub numerycznie (wartość w centymetrach lub calach). 
Rama powinna być dokładnie dobrana do wzrostu rowerzysty oraz typu roweru.

Rama szosowa
W rowerach szosowych stosuje się nieco większe ramy, toteż ich rozmiary zwykle nie pokrywają się z rozmiarami ram MTB. Dzięki większej ramie są stabilniejsze w prowadzeniu.Dobór ramy roweru ma w kolarstwie szosowym ogromny wpływ na szybkość jazdy, a dokładniej mówiąc na osiągane wyniki, więc powinna być ona starannie wybierana. Pod uwagę bierze się nie tylko dopasowanie ramy, ale także innych elementów, w szczególności długości mostka, wspornika siodła oraz korb.

Rama do roweru górskiego (MTB)
Rama roweru górskiego już na pierwszy rzut oka jest nieco mniejsza od ramy roweru szosowego. Jej rozmiar ma w kolarstwie górskim mniejszy wpływ na jazdę niż w rowerze szosowym. Stosuje się też tutaj mocny sloping (patrz niżej) w połączeniu z długimi sztycami podsiodłowymi.

Rozmiary ram rowerów 26” i 29” zazwyczaj są takie same, pomimo znacznej różnicy w wielkości kół (wynika to z obniżenia środka suportu w 29-erach).
W rowerach ekstremalnych (grawitacyjnych) stosuje się jeszcze mniejsze ramy - pozwalają one lepiej kontrolować tor lotu podczas wykonywania ewolucji na rowerze i są łatwiejsze w manewrowaniu. Rozmiary ram do rowerów górskich zazwyczaj podaje się w calach (od 16" do 22")

Rama do roweru trekkingowego
Tutaj rama jest większa niż w rowerze górskim i nieco mniejsza niż w szosowym. Rozmiary ram do rowerów trekkingowych zazwyczaj podaje się w calach (od 16" do 23")

Rama do roweru miejskiego
Ramy rowerów miejskich są bardzo często pozbawione górnej rury ramy lub jest ona poprowadzona bardzo nisko (klasyczna damka). Wielu producentów rowerów miejskich oferuje bardzo ograniczone rozmiary ram - zazwyczaj mamy dostępne tylko dwa (M i L). Rozmiary ram do rowerów miejskich zazwyczaj podaje się w oznaczeniach literowych (M, L, XL) lub w calach (od 16" do 20")

Rama dla kobiety - damka
Obecnie większość producentów oferuje rowery w wersjach dedykowanych dla kobiet. Nie jest to tylko chwyt marketingowy - porównując budowę ciała kobiety i mężczyzny można zauważyć, że kobiety mają dłuższe nogi i krótszy tułów. W związku z tym dobrze dopasowany rower powinien mieć krótszą górna rurę ramy oraz niżej położony środek suportu. Taki rower będzie wygodniejszy, a jazda na nim będzie łatwiejsza i przyjemniejsza.

Jaka rama do wzrostu - dla początkujących

Jeśli nie chcemy wnikać dokładnie w rozmiary i przeliczniki, możemy skorzystać z poniższych tabelek, aby dobrać ramę do wzrostu w zależności od rodzaju roweru.

Rozmiar ramy - rowery górskie (MTB) koła 26", 27,5" oraz 29"

wielkość ramy  wzrost      
XS 14" 36 cm 145 - 158 cm  
S/M 15" 38 cm 151 - 163 cm  
S 16" 41 cm 159 - 170 cm  
S/M 17" 43 cm 164 - 175 cm  
M 18" 45 cm 171 - 180 cm  
M/L 19" 48 cm 176 - 185 cm  
L 20" 51  cm 180 - 187 cm  
L/XL 21" 53 cm 184 - 191 cm  
XL 22" 55 cm 188 - 199 cm  
         

Rozmiar ramy -  Rower cross, gravel i trekking koła 28" oraz miejski koła 26" i 28"

Rozmiar  wielkość ramy (cale)  wielkość ramy  wzrost
S 16"-17" 40-43 cm 152 - 163 cm
S/M 18" 46 cm 158 - 169 cm
M 19" 48 cm 165 - 176 cm
M/L 20" 51 cm 170 - 180 cm
L 21" 53 cm 175 - 185 cm
L/XL 22" 55 cm 181 - 194 cm
XL 23" 58 cm 190 -  
       
       

Wskazówki przydatne podczas wyboru rozmiaru ramy MTB
Stojąc bezpośrednio nad ramą blisko siodełka, odległość pomiędzy górną rurą a naszym krokiem nie powinna być mniejsza niż 10cm (do jazdy rekreacyjnej) lub 15cm (do jazdy sportowej) po zajęciu pozycji na siodełku i oparciu pięt stóp o pedały nasze nogi powinny być prawie wyprostowane (osiągnięcie takiej pozycji powinno być możliwe bez maksymalnego wysunięcia wspornika siodła) pozycja na rowerze nie może powodować skrzywienia kręgosłupa ani przesadnego ugięcia ramion w łokciach niedopuszczalna jest sytuacja, gdy siedząc na siodełku nie dosięgamy palcami ziemi lub ledwo dosięgamy rękami kierownicy.

Jakie są skutki nieprawidłowego doboru rozmiaru ramy?
nieodpowiednia sylwetka na rowerze powodująca szybsze zmęczenie oraz urazy (np. nadgarstków)
nieodpowiednie przeniesienie siły mięśni na napęd skutkujące niską efektywnością jazdy
utrudnione sterowanie, które może stwarzać realne zagrożenie drogowe
w przypadku zbyt dużej ramy – zmniejszenie zwrotności w trudnym terenie
w przypadku zbyt małej ramy – zmniejszenie komfortu jazdy w terenie nieskomplikowanym (np. szosa)